Manali & Leh

Oh my god jag har inte bloggat pa evigheter! Jag ber om ursakt men tycker inte riktigt att det ar mitt fel efterasom jag har varit i Leh som troligtvis har Indiens dyraste och langsamaste internet. Jag borjar helt enkelt dar jag slutade senast.

Vi akte alltsa fran Shimla till Manali. Vi bodde en bit utanfor Manali i  en "by" som heter Vashisht, underbart stalle som brukar kallas hippie heaven! Det var valdigt litet och hade en lokal charm samtidigt som det var valdigt turistvanligt. Det fanns dessutom varma kallor som man kunde bada i gratis! En klar favorit! Hotellet vi bodde pa i Vashisht var dessutom kanske det finaste jag har bott i. Halva rummet var bara fonster som sag ut over en dal och berg.

Manali var ocksa ratt sa fint. Det fanns massor med shopping i Old Manali men eftersom jag varken hade rad eller plats i vaskan blev det bara lita varma saker infor Leh. Vi akte aven en bit utanfor Manali for att prova pa zorbing. Zorbing ar mojligtvis varldens konstigaste extremsport och gar ut pa att man aker ner for en kulle i en stor uppblasbar boll. Fruktansvart kul! Jag kunde inte sluta skratta, dels for att det var sa konstigt och dels for att sjalva akturen var sa rolig. Manali hade aven underbar tibetansk mat!

Fran Manali akte vi upp till Leh med minibus, vilket tog 18 timmar. 18 timmar i en minibus pa indiska bergsvagar (som bestar av mer hal an vag) later kanske inte sa kul, men landskapet var obeskrivbart! Jag har aldrig sett sa manga fantastiska landskap eller kunnat tanka mig att berg kunde va sa mangsidiga. Det gar helt enkelt inte att beskriva. Vagen fran Manali till Leh ar varldens nast hogsta vag och det hogsta stallet var ca 5300 m (hogre an hela Europa). Manga far problem med hojdsjuka men jag kande inte av nagonting, de tva brittiska killarna som reste med oss blev dock bada ratt sa daliga. Man marker dock (aven i Leh som ar ca 3500 m over havet) att man blir anfadd jatte latt. Forsta dagen i Leh blev jag anfadd av att ta pa mina jeans, det var ett lagvattenmarke. Det ar dock mycket battre nu!

Leh ar ocksa supervackert! Vi har mest vandrat runt har och bland annat klattrat upp till ett tempel. Igar och idag akte vi till Pngong Lake vilket var sjukt vackert! Det ar en jatte stor sjo som ligger pa gransen till Tibet och omradet har endast varit oppet for turister i ca 10 ar. Det var extremt tyst, fridfullt och maktigt och nastan helt tomt pa turister. Vi bodde dessutom hos en jatte trevlig lokal familj som lagade jatte god mat.

Nu ar vi tillbaka i Leh och aker tillbaka till Manali ikvall for att aka vidare darifran till Dharamsala. Ser jatte mycket fram emot Dharamsala dock inte sa mycket emot 28 timmars bussresande. Vet inte nar jag bloggar nasta gang, jag ska forsoka lagga upp bilder pa facebook snart (forsoka var ordet :P)

Puss och Kram! Julley!


Kommentarer
Postat av: Fridolinski

Ja jag är jätteavundsjuk på dig! Saknar dig gör jag också. Härligt att du har det så bra och att allt gått så bra :D. Jaaa bilder vill jag se. Jag är så nyfiken!



HERÅÅÅÅ

2009-09-22 @ 16:15:45
Postat av: Fadern

http://www.youtube.com/watch?v=Tbxwsgn94yM

Här är är en länk som visar hur zorbing går till.

2009-09-23 @ 20:43:59

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0